Yhden miehen mielenosoitus Päteviä ratkaisuja maailman ongelmiin saattaa olla useita, mutta niiden löytymiseen on vain yksi tapa - viestintä, avoin ja rehellinen.

Kiusaaminen ei lopu

Samasta asiasta on valitettu jo kymmeniä vuosia, eikä koulut parempaan pysty, kertoi opettaja Maarit Korhonen a2:n kiusaamis -illassa. Totean argumentin olevan aika vankka, sillä kiusaamiseen todellakin on pyritty vaikuttamaan vuosikymmeniä, mutta pysyvä ratkaisu loistaa poissaolollaan. Tänäänkin ilmoille heitetyt korjausliikkeet tuntuivat raskailta, kalliilta ja purkka-teippi -viritelmiltä. Silti olen erittäin iloinen että keskustelu käytiin.

Ongelma siis on kiusaaminen, sen aiheuttama syrjäytyminen ja pahoinvointi, sekä se kuinka paljon se syö opettajien aikaa ja energiaa.

Koen että nämä ovat vain oireita ongelmasta, joka löytyy järjestelmästä itsestään.

Jokainen joutuu ensimmäisellä luokalla viimeistään arvotettavaksi. Siinä missä lapsen vanhemmat ovat epäonnistuneet tuomaan omia odotuksiaan osaksi lapsen minäkuvaa peruskoulun alkaessa, viimeistään kokeiden arvosanat kertovat mihin yksilö kuuluu. Erilaisuus riittää syyksi kiusata, oli se sitten alemmuuden tai ylemmyydentunnosta kummunnutta.

Kiusaaminen on myös kovin universaalia. Siihen syyllistyy nuorten lisäksi myös opettajat ja muutkin työtekijät alasta riippumatta. Siihen syyllistyy eläkeläiset ja kaiketi myös jokunen poliisi omassa työympäristössään. Kiusaamista tuskin siis saadaan heti loppumaan, mutta mikä tärkeämpää, sen syy löytyy siitä kuinka yhteiskuntamme on järjestetty. Koko yhteiskuntaa emme kerralla voi auttaa, mutta ehkä koulujen kaipaama ratkaisu on hyvinkin yksinkertainen.

Vertaisoppiminen on opetusmenetelmä, jossa oppilaat työskentelevät yhdessä, ratkaisevat tehtäviä yhdessä ja pohtivat maailmaa yhdessä. Ero on huikea verrattuna perinteiseen malliin, jossa oppilas pyrkii seuraamaan opettajaa ja kirjaa saadakseen riittävästi tietoa päästäkseen kokeesta läpi. Vertaisoppimisessa painopiste on yhteistyön arvottamisessa yksilöllisten suoriutumisten arvottamisen sijaan.

Sen lisäksi että tunne erillisyydestä luokan keskellä katoaa, opettajan aikaa vapautuu muihin opettajan tehtäviin tai erityistarpeiden huomioimiseen. Ryhmätyöskentely ei varsinaisesti ole uusi keksintö, mutta nykyään aina läsnäoleva rajaton tietomäärä on tehnyt yhteistyöstä vastausten löytämiseksi entistä mielekkäämpää. Tietoa ei enää puristeta yhdestä lähteestä, vaan vastausten hakemista voi hyvin kutsua seikkailuksia tiedon valtamerellä, jonka vaarat ovat lähinnä mis- ja disinformaatio. Yhdessä tiedonhaun ja -analysoinnin opettamisen kanssa nekin kääntyvät rikkaudeksi, kun jokainen oppii jo nuorena kattavat media- ja informaatiolukutaidot. Nykymalli kun ei tarjoa paljoa eväitä informaatiosodankäynnin uhreille, niin sekin yksityiskohta tulisi samalla korjattua.

Toki, kiusaamiselle on olemassa myös ne inhimilliset syyt. Yleisin yhteinen tekijä on kokemukseni mukaan rikkoutunut perhetausta, yksinhuoltajuus tai poissaolevat bisnesvanhemmat, tai pikemminkin näistä kummunnut tarve huomiolle. Loppu lienee primordiaalia apinalauman ryhmädynamiikkaa, jossa siirrytään automaattisesti vahvimman puolelle.

Itse olin myös kiusattu, jopa poikkeuksellisen pitkän pätkän elämästäni. En kyennyt puolustautumaan verbaalisesti, mikä johti useisiin fyysisiin yhteenottoihin ja lopulta siihen että yläasteella mursin kiusaajaltani nenän. Kun opettaja sitten kysyi miksi löin, kerroin että olin varoittanut häntä kolme kertaa asiasta, eikä se loppunut. Ikuisesti arvostan saamaani vastausta, "jos jatkuu, lyö uudestaan." Hän toki tiesi tilanteen, mutta tiesi myös kuinka voimaton koulu on asiaan puuttumaan. Hän ymmärsi että on parempi kannustaa minua pitämään puoliani, kuin antautumaan tilanteelle voimattomana.

Väkivalta ei koskaan saa olla ensimmäinen vaihtoehto ongelman ratkaisemiseksi, mielellään ei viideskään.
Mutta on silti ymmärrettävä kasvattaa lapsia, jotka kykenevät puolustamaan itseään ikäisiltään ja vanhemmiltakin.
Se on taito jota jokainen tarvitsee koko elämänsä.

Tapani Karvinen
pj @ Piraattipuolue
http://k4rv1n3n.net / Twitter / Facebook

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Timo Tuovinen

Onko järkevää edes puhua koulukiusaamisesta, kun lastentarhassa, kotona, töissä, vanhaikodissa ja jopa harrastuksien parissa kiusataan. Aika vaikeaa on puuttua kun ei oikein edes tiedetä mitä kiusaaminen on. Yhteiskuntamme asettaa jos minkämoisia paineita menestykselle, ulkonäölle, osaamiselle, sosiaallisuudelle ja aina niissä laitetaan asteikolle joissa ylempi arvoisella on oikeus nokkia alempiarvoista, mut ei toisin päin. Mitä kukakin pitää kiusaamisena, jonkun pellen työ ja tai intohimo on tulla nolatuksi, kun taas toinen menettää siitä nolaamisesta mielenterveytensä. Jo pelkästään kiusaamisen määrittely on käytännössä mahdoton tehtävä. Aina ei kiusattu välttämättä edes huomaa että häntä kiusataan, on kasvanut jo niin kiusatuksi että syyttää vain itseään tai kohtaloaa, kun aina tulee lokaa niskaan, paremmat duunit ja mahdollisuudet vie aina ne kauniimmat. Asia on niin laaja että sen kokonaisuuden hahmottaminen, sen syyt jne on hyvin haasteelliset. Niin eikö olisi järkevä puhua vaan kiusaamisesta ja jättää se koulu sana pois. Lapsi joka kiusaa on uhri.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Prikulleen samaa mieltä. Lisättävää vain sen verran, että pienemmät ryhmäkoot ja niihin ryhmiin sitouttaminen.

Häiriökäytös lisääntyy joukkokoon kasvaessa. Osaksi varmasti siksi, että sitä on myös vaikeampi hallita.

Jotenkin ällistyttää katsoa toisaalta tätä jeesustelua ja tunnepehmopornoa kun mennyttä elämää tilitetään televisiossa, mutta samaan aikaan toimivia/toimivampia yksiköitä - kuten nyt vaikkapa kyläkouluja - ajetaan alas "isomman edun nimissä".

Mikään tässä nykytilanteessa ei ole satunnaista. Se on ihan määrätietoisen ja johdonmukaisen politiikan tulosta, mutta homman nimi on keskustella kaikesta muusta, tehdä hommasta sosiaalipornoa ja kevyttä terapiaa.

Isompi etu ei ole aina pienen etu ja sen alttarilla menee joskus kokonainen sukupolvi. Jos satut olemaan pieni, paras, mitä voi tehdä on haistattaa pitkät isolle edulle.

On joko lakattava ulkoistamasta vastuuta ja otettava valta omaan elämään takaisin tai sitten jatkaa surkuttelun katselua telkkarista.

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Yleishumanistinen relativistinen etiikka ilman kristillisyyttä ei anna eväitä kiusaamisen vähentämiseen, koska kaiken suhteellistaminen ihmisen omaksi räätälöidyksi moraaliksi tekee tehtävästä mahdottoman. "Ehdotan, että älä kiusaa, mutta sitten on muitakin ehdotuksia" on humanismin ainoa viesti. Siitä puuttuu kristillisyyden jämäkkä viesti "kiusaaminen on universaalisesti ja absoluuttisesti väärin".

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Kristillisestä moraalista on huomattavasti useammanlaisia tulkintoja kuin keskusteluun perustuvassa etiikan tutkimisessa, josta yleishumanistisessa moraalitulkinnassa on kyse. Kiusaamista on tuollainen väitös, ettei ole mahdollista olla moraalinen ihminen ellei jaa samaa taikauskoa kanssasi.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Kristillinen totisesti. Raahataan kiusaajat kurittomina lapsina kaupungin ulkopuolelle ja kivitetään hengiltä.

Ihan ihmisen oma moraali on kristinuskon nykymuotoonsa muokannut. Mikään Raamatussa ei oikeuta lain sivuuttamiseen vaan sen on tehnyt ihmisen kyky ymmärtää kuinkä väärin niiden noudattaminen olisi.

Reijo Siipola

Etuliitepaheet ovat etuliitemoraalin ilmaus.
Kun paheksuttaessa kiusaamista kiusaaminen-sanan eteen laitetaan liite koulu tai liite työpaikka, se kertoo vain, että kiusaaminen ilman etuliitettä hyväksytään. Etuliite suojaa paheksujaa, joka paheksuu sellaista ihmisen ominaisuutta, jonka itsekin omaa. Politiikkaan kuuluu etuliitemoraali. Se on moraalittomuuden ilmiö.
Kiusaaminen poistuu muiden paheiden ohella ihmisen muuttuessa kokonaan hyväksi. Ongelmaan voi etsiä ratkaisua yrittämällä muuttua itse.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Vertaisoppimista olen kokenut korkeakoulussa sen omistamalla akatemiassa. Akatemiassa meillä opiskelijoilla 24:lla suurin osa oli saanut fysiikka 1 -aineesta hylsyt. Kummallinen asia oli kuitenkin, että fysiikka 2 -aineessa suurin osa läpäisi hyvin.

Asia korjattiin tuomalla ulkopuolinen tuntiopettaja opettamaan fysiikkaa perinpohjin. Sen jälkeen fysiikka 1,2 ja 3 mentiin kirkkaasti arvoon 4 (arvotus 1-5).

Tuntiopettaja myös antoi meille jokaisissa opetustuntien aikana kotiläksyjä ja suositteli meille opiskelijoiden yhteisiä oppimisaikoja. Silloin meille oli annettu iso pyöreä pöytä, missä me opetimme toisillemme fysiikkaa ja perusteluita, että miksi jokin asia fysiikassa pitää ymmärtää ja mitä ei saanut sekoittaa. Myös autettiin yhtälöiden ratkaisemisessa.

Vertaisoppiminen on minusta ehdottomasti paras opetusmetodi ja pitäisi tuoda kaikkiin kouluihin.

Koulukiusaamisia on aina esiintynyt ja tuskin sitä koskaan saataisiin loppumaan. Olen ollut erilainen peruskoulussa ja vähän väliä minua on kiusattu.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

"Yleisin yhteinen tekijä on kokemukseni mukaan rikkoutunut perhetausta, yksinhuoltajuus tai poissaolevat bisnesvanhemmat..."

Yleisesti yhteiskunnan ja julkisuuden levittämä kuva,jolla ei ole todellisuuspohjaa.Kirjoittaja onkin listannut yksinhuoltajat,avioerolapset(ilmeisesti hän pitää rikkonaisina kaikkia muita perhemuotoja kuin avioliitossa olevat)asennevamma on tuttu jo 70 luvulta,kuten sen myötä vieläkin hengissä olevat ennakkoluulot ja asenteet sitä kautta.Mukaan on liitetty kuin kevennykseksi "poissa olevat bisnes vanhemmat"...Jaha.

Se että näitä vetää esiin nuori henkilö,osoittaa vain sen miten takapajuisessa menneisyydessä eletään tältäkin osin vielä.

Missään ei ole todisteita siitä,että pienperheiden lapset,eronneiden lapset jne. olisivat kiusaajia.Siitä on kyllä todisteita ja käytännössä koettu ja nähty että kiusaajien kotiolot tai tausta EI ole se tekijä.Kyllä vanhempien asenteet tietysti vaikuttavat(kuten koulujenkin)siihen että kun kiusattu on yksinhuoltajan lapsi on häntä oikeus mollata niin koulun kuin lastenkin puolelta.Valitettavasti vanhempien asema ja varallisuus ,verkostot,tuttavuudet jne.vaikuttavat myös siihen miten kiusaajia kohdellaan.Kiusatut saavat syyt jopa lopuksi niskoilleen.

Tämä kokoomuksen ja sos.demarien eriarvoistava ja arvostama malli onkin tuonut rahan määrääväksi oikeudenmukaisuutta punnittaessa.Samoja asennevammoja muuten opetetaan jo sossujen ja opettajienkin koulutuksissa.Toivottavasti näitä asenne ja ennakoluuloisia ei sikiä enempää tähän maahan.Sillä ei ongelmat ratkea.Kokoomuksen kanssa käsi kädessä kulkee vihreät mammuttikoulujen kannattajana.Erityisoppilaat normiluokille jne.Opettajien lomautukset,ei palkata sijaisia,ei saa palkata jne.jne.

Eli poliittisen tahtotilan hedelmiä,taas yksi hallituksen huolikampanja jonka tulokset eivät ole johtaneet mihinkään,eivätkä johda, niin kauan kun ei myönnetä koko järjestelmän puutteita ja lakata syyllistämästä heikoimpia,kun päästään ikäänkuin vähemällä.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Nietzsche sanoi, että pojasta kasvaa aina isänsä salaisuus. Nietzsche ei tainnut ihan hirveästi tietää kaikesta siitä, mitä nykyään tiedetään, mutta aika hauskasti pistetty se, että kaikki käytös ei olekaan pelkästään opittua, vaan taipumusten mukaista.

Käyttäjän k4rv1n3n kuva
Tapani Karvinen

Ammensin sisällön kyllä vain omasta henkilökohtaisesta kokemuksestani. Tosin silloinkin oli poikkeus säännöissä se opettajan poika, joka liene suivaantunut siitä kun sain hänen äidiltään erityishuomiota aloittaessani peruskoulun sopivasti jalka murtuneena sairaalan kautta.

Kyllä taustalla on aina inhimillinen syy, enkä halua syyllistää ketään erityisesti. Haluan vain osoittaa että kiusaamisen takana on todennäköisesti huomiontarve tavalla tai toisella. En tiedä millaiset kasvuolosuhteet tekee kiusaajan, mutta veikkaan että läsnäololla on tärkeä merkitys.

Toimituksen poiminnat

Sivut