Yhden miehen mielenosoitus Päteviä ratkaisuja maailman ongelmiin saattaa olla useita, mutta niiden löytymiseen on vain yksi tapa - viestintä, avoin ja rehellinen.

Kaikki blogit puheenaiheesta Työaika

Työajan lyhennys seuraavaksi työelämätavoitteeksi

Ison-Britannian ammattiliittojen keskusjärjestön TUC:n osastopäällikkö Kate Bell kirjoitti maaliskuussa International Politics and Society -lehdessä, että nyt on ammattiliittojen alettava ajaa työajan lyhentämistä, mikä käytännössä tarkoittaisi nelipäiväistä työviikkoa. Hän perustelee asiaa automaation ja digitalisaation tuottamilla hyödyillä.

Fiksu tekee vähemmän töitä

Uusi-Seelantilaisen yrityksen tekemällä testillä oli mielenkiintoiset tulokset.

 

Tuottavuus kasvoi 20%, työntekijät olivat yleisesti tyytyväisempiä ja heillä oli pienempi stressi päällä. Ei voi muuta sanoa kuin "Vautsi vau!". On meinaan aikamoiset tulokset.

 

Entiseen aikaan tehtiin töitä kun niin kuului tehdä

”Kuulunut”

 

Minä muistan hyvin ajan kun ei ollut ”minulle kuuluu” mitään ja meitä sodan aikana ja heti sodan jälkeen syntyneitä on vielä iso joukko elossa.

Eli olen elävä esimerkki siitä että selvitään kun keskitytään työhön eikä siihen mitä minulle kuuluu, nykyisinhän kaikki huutaa suu auki niinkuin linnunpojat pesässä minulle kuuluu sitä ja minulle kuuluu tätä.

Työaikaa on lyhennettävä

Suomessa siirryttiin monen muun länsimaan tapaan 1960-luvun puolivälissä viisipäiväiseen työviikkoon. Sitä ennen myös lauantai oli työpäivä, ja sunnuntai siis viikon ainoa varsinainen vapaapäivä. Tälle järjestelylle oli tietysti juurensa kristinuskon luomiskertomuksessa. Raamatussa kerrotaan myös, että ”ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä” ja ”otsasi hiessä pitää sinun leipäsi ansaitseman”.

Lupaus kahdeksan tunnin työpäivästä on petetty!

Eduskunta hyväksyi 16.11.1917 lain kahdeksan tuntisesta työpäivästä. Kyllä, luit oikein, että kahdeksan tunnin työpäivä vietti satavuotisia syntymäpäiviä. Paitsi että heti vuoden 2017 alussa lupaus kahdeksan tunnin työpäivästä petettiin. Se petettiin silloin voimaan tulleella kilpailukykysopimuksen mukaisella uudella työajalla, joka pidensi työpäivämme keskimäärin kuusi minuuttia pidemmäksi.

Leikataan työmatkoista

Olen piakkoin kaksi vuotta tehnyt niin sanottua 4-6-kiertoa. Eli neljä 12 tunnin duunipäivää (kaksi aamua, kaksi yötä) ja kuusi vapaata on työkierto. Vuositasolla tuo tarkoittaa sellaista rapiaa 130 työpäivää. 6-4-kierrosta (aamut, illat, yöt ja vapaat) siirryttäessä työpäivät liki 200:sta vähenivät siis 33%. Toki päivät pitenivät ratkaisevasti. Nykyaikaiset kevyet ja avustetut työt eivät ole ylivoimaisia painaa pitkää päivää.

 

Li Andersson laitan puheissa aina paremmaksi

Vasemmistoliiton Li Andersson väläyttää 30 tunnin työviikkoa. Minulle se sopisi kyllä, kun en tee yhtäkään tuntia viikossa töitä. Mutta miten on haluaisiko kahdeksan tunnin työpäivää tekevät ansioihinsa 25% alennuksen? Tai muuten ehdotus sisältää 33% palkkojen korotukset maassa jossa kovasti kipuillaan jo nyt korkeasta kustannustasosta.

8 tunnin työaikastandardi murrettava tieto- ja palveluyhteiskunnassa

8 tunnin työaikastandardi pitäisi murtaa kokonaan tieto- ja palveluyhteiskuntaan siirryttäessä. Vanha 8 tuntia on teollisen yhteiskuntarakenteen peruspilareista, eikä se sovellu uusiin yhteiskuntamalleihin. Kansalaisella voisi olla oikeus päättää, minkä sektorin piiriin hän haluaa kuulua. Teollisessa sektorissa hän voi valita 8 tunnin mukaisen toistuvan työpäivän. Tieto- mutta varsinkin palveluyhteiskunnassa ei enää tule olla 8 tunnin päiviä, kokoaikatyötä ei pitäisi siellä pakottaa, ei hakea.

Täystyöllisyys rajulla työajan lyhennyksellä

Kaaviot ovat teoreettisia, mutta olisiko palkkojen alennus työaikojen lyhennyksen kautta järkevämpi tie kuin yleinen palkkatason alennus? Tekniikan kehitys on tietenkin yksi syy miksi työtä ei riitä kaikille entiseen malliin. Sitä tosiasiaa vastaan voimme tietysti taistella tekemällä sitä työtä vähemmän tai sitten alentaa palkkojamme niin paljon, ettei kannata hommata tilalle tehokkaampaa konetta. Jälkimmäinen minusta kuulostaa takaperoiselta ajattelulta, mutta siihen suntaan perusporvari-hallitus haluaa.

Kehä I:sen 20 miljoonan remontti maksaakin meille 1,3 miljardia!

Sujuvaa liikennettä Kehä I:lle – tavoite hyvä – toteutus tosin osoittaa järjen köyhyyttä

Miten on mahdollista lamauttaa pääkaupunkiseudun ja Suomen vilkkain väylä KEHÄ I lähes kahdeksi vuodeksi? Töitä työmaalla tehdään vain aamuvuorossa. Työt kolmeenvuoroon! Maksamme 20 miljoonan euron urakasta ruuhkissa 1.3 miljardia euroa pelkästään välillisinä työajanmenetyskustannuksina.

Täytyy myöntää, että Liikennevirasto oli oikeassa ilmoittaessaan, että Kehä I:sen remontti puurouttaa liikennettä entisestään.

Toimituksen poiminnat

Sivut

Julkaise syötteitä